משקל לידה נמוך

השפעת משקל הלידה על הסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז בגיל ההתבגרות

השוואת סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז בקרב תאומים בעלי משקל לידה שונה

תינוק בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

הראיות הזמינות מצביעות על משקל לידה נמוך כעל גורם סיכון להתפתחות הפרעות קשב וריכוז. החוקרים בחנו את המהלך הטבעי של השפעה פוטנציאלית זו תוך שימוש במבנה הבדל בתאומים, שמתחשב בגורמים גנטיים וסביבתיים משותפים.

במדגם גדול של תאומים – 3,499 מונוזיגוטיים ו-6,698 דיזיגוטיים – הורים, מורים או תאומים דירגו את הסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז של התאום ב-9 גלים של הערכה (2-16 שנים). החוקרים השתמשו במבנה הבדל בין תאומים, אשר לחלוטין מתחשב בגורמים גנטיים וסביבתיים משותפים בתאומים מונוזיגוטיים. החוקרים בחנו האם: (א) התאום שנולד במשקל נמוך יותר היה בעל סימפטומים מוגברים של הפרעות קשב וריכוז בהשוואה לתאום שנולד במשקל גבוה יותר, על ידי השוואת ההבדלים בתוך הזוג של סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז עם ההבדלים במשקל הלידה בקרב תאומים מונוזיגוטיים; (ב) ההשפעה של משקל הלידה על הפרעות קשב וריכוז הייתה מושפעת על ידי מגדר, גיל ההיריון, ומשקל לידה נמוך; (ג) השפעה זו השתנתה עם הגיל בהערכת הפרעות קשב וריכוז; (ד) התוצאות השתנות עבור חוסר קשב והיפראקטיביות/אימפולסיביות.

משקל הלידה ניבא באופן מובהק סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז מהילדות המוקדמת ועד גיל ההתבגרות. התאום שנולד במשקל קטן יותר סבל מיותר סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז מאשר התאום השני בקרב תאומים מונוזיגוטיים לאורך גלי ההערכה והמעריכים. לא נמצאה השפעה על אפקט זה. חשיבות ההשפעה של משקל הלידה ירדה באופן ניכר במהלך הזמן עבור היפראקטיביות/אימפולסיביות, אך הירידה לא הגיעה למובהקות עבור חוסר קשב. ההערכות עבור חוסר קשב היו גדולות יותר מאשר עבור היפראקטיביות/אימפולסיביות בכל נקודת זמן, עקב השפעה רבה יותר של משקל הלידה על סימפטומים של חוסר קשב.

לסיכום, ממצאי מחקר זה מספקים ראיות להשפעה סביבתית של משקל לידה נמוך על הגברת הסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז. השפעת משקל הלידה נשמרה לאורך תקופת מעקב של 14 שנים החל מהילדות ועד לגיל ההתבגרות, במיוחד עבור סימפטומים של חוסר קשב.

מקור: 

Lim, K.X. et al. (2018) Journal of Child Psychology Psychiatry. 59(10)

נושאים קשורים:  משקל לידה נמוך,  תאומים,  הפרעות קשב וריכוז,  מונוזיגוטים,  מחקרים
תגובות