פודקאסט

"מחקר כל כך חשוב וגדול שבוצע ע"י מרכז רפואי בארץ - זו גאווה ישראלית"

פרופ' איתמר רז ופרופ' חיים לוטן בראיון מיוחד ל-Doctalk עם פרסום תוצאות ה-DECLARE. האזינו לתכנית המלאה

20.12.2018, 16:35

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ופרופ' חיים לוטן, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הדסה, התארחו ב-Doctalk לרגל פרסום תוצאות מחקר ה-DECLARE, שבדק השפעת תרופה ממשפחת SGLT2 על היארעות של אי ספיקת לב, הידרדרות תפקוד כלייתי ותמותה כתוצאה ממחלות לב בחולים סוכרתיים.

"ראשית, פרופ' רז מצטנע, אז אני אדבר בשמו" התבדח פרופ' לוטן, "הוא הוביל את המחקר הזה בעולם, ותוצאותיו הוצגו בארה"ב בפני אלפי אנשים. הייתה שם שקופית גדולה 'מטה המחקר בהדסה, ירושלים' והחוקר הראשי פרופ' איתמר רז. מחקר כ"כ חשוב וגדול שבוצע ע"י מרכז מחקר בארץ זה כבוד וגאווה ישראלית".

ומה לגבי התוצאות?
"כאן הראינו דבר מדהים" אמר פרופ' רז, "וזה הורדה דרמטית בהידרדרות תפקוד הכליה בקרב סוכרתיים, בטווח של 4 שנים. יותר מזה - בתחילת המחקר ביקשתי שה-End Point תהיה ירידה של 30%, כדי שנוכל בכל זאת להראות את זה גם אם לא נגיע ל-40% הנדרשים. אבל הגענו אפילו אליהם להפתעתי".

"עד לפני 10 שנים, מומחי סוכרת היו מדברים על אינסולין, A1C וכו'. כמעט לא היית שומע את המילה 'לב'. היום זה בדיוק הפוך - בכנסים בנושא סוכרת מדברים כמעט רק על הלב"

"באופן כללי, אם אני צריך לדבר על מסקנות כוללות" המשיך פרופ' רז, "אלו (פורסיגה בפרט ו-SGLT2 בכלל) תרופות מצוינות למניעת אי ספיקת לב, מניעת הדרדרות הכליה ולהורדת הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית. כך שמבחינות אלו הן כמעט תרופות פלא".

"אני ממש שמח לשמוע מומחה סוכרת עולמי מדבר בהתלהבות כזו על הלב" הוסיף פרופ' לוטן, "עד לפני 10 שנים, לפני שהתרופות הנ"ל נכנסו לחיינו, מומחי סוכרת היו מדברים על אינסולין, A1C וכו'. כמעט לא היית שומע את המילה 'לב'. היום זה בדיוק הפוך - בכנסים בנושא סוכרת מדברים כמעט רק על הלב, ולא על אינסולין. זה מצביע על השינוי בתפיסה".

"כמובן שזה עובד גם הפוך", המשיך פרופ' לוטן, "גם מצד הקרדיולוגים - בעבר כשהיה מגיע אליהם מטופל סוכרתי, הם היו מפנים אותו לאנדוקרינולוג, בטענה של 'אני מטפל רק בלב'. העובדה שאנחנו רואים שינויים כל כך דרמטיים בהשפעה על לחץ הדם, באי ספיקת לב וכו', הכניסה את נושא הסוכרת הרבה יותר חזק למילייה הקרדיולוגי, עד כדי כך שאני כבר שומע דיבורים שאולי התרופות האלו יהפכו להיות קו ראשון בטיפול באי ספיקת לב, ללא קשר לסוכרת".

לו"ז האזנה:

6:11 מטרת המחקר

9:23 אוכלוסיית המחקר ומתודה

15:01 תוצאות המחקר

27:52 הלב עובר למרכז

30:00 בטיחות התרופה

36:20 מסקנות המחקר

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

נושאים קשורים:  פודקאסט,  מחקר DECLARE,  פרופ' איתמר רז,  פרופ' חיים לוטן,  אירועים קרדיווסקולריים