החלפת פלזמה

ספיחת נוגדנים או החלפת פלזמה כטיפול בטרשת נפוצה עמידה לסטרואידים ונוירומיאליטיס אופטיקה

ספיחת נוגדנים והחלפת פלזמה הם טיפולים יעילים ובטיחותיים בטרשת נפוצה ונוירומיאליטיס אופטיקה

נוגדנים (איור: אילוסטרציה)
נוגדנים (איור: אילוסטרציה)

החלפת פלזמה וספיחת נוגדנים ידועים כטיפולים אלטרנטיביים להתלקחויות על סטרואידים של טרשת נפוצה או נוירומיאליטיס אופטיקה.

החוקרים עקבו אחרי תופעות לוואי ומדדים נוירולוגיים ב-127 חולי טרשת נפוצה (62 טופלו בהחלפת פלזמה, 65 בספיחת נוגדנים), ו-13 חולי נוירומיאליטיס אופטיקה (11 טופלו בהחלפת פלזמה, 2 בספיחת נוגדנים). נעשתה אנליזה רטרוספקטיבית והתגובה הוגדרה על ידי שיפור באחד משני המדדים: מדד הנכות המורחב, לפחות ב-1.0 נקודות, או חדות ראיה לפחות ב-0.5 נקודות, לאחר 3 ו/או 6 חודשים.

החוקרים הכלילו 140 מטופלים באנליזת הבטיחות, כאשר 102 מהם דיווחו מידע מספק בקשר למעקב הנוירולוגי שלהם. לא ניכר שהיו הבדלים משמעותיים בין טיפול בהחלפת פלזמה לבין ספיחת נוגדנים בכל הקשור לתופעות לוואי (3.9% לעומת 3.6%, p=0.96), או שיעור התגובה (p=0.65). עם זאת, אלו שהגיבו לטיפול היו משמעותית צעירים יותר (p=0.02), והתחילו מוקדם יותר טיפול בהחלפת פלזמה (p=0.01). אנליזה של תתי הקבוצות אישרה כי מטופלים עם טרשת נפוצה התקפית הפוגתית או תסמונת קלינית מבודדת, היו צעירים יותר.

החוקרים הגיעו למסקנה שטיפול הן בהחלפת פלזמה והן בספיחת נוגדנים הם בטיחותיים ויעילים באותה מידה, במטופלים עם טרשת נפוצה עמידה לטיפול בסטרואידים, או התקפי נוירומיאליטיס אופטיקה. פקטורים פרוגנוסטיים נוספים הם התחלת טיפול בהחלפת פלזמה מוקדם יותר וגיל צעיר יותר.

מקור: 

Lipphardt, M. et al. (2019). Journal of Clinical Apheresis. https://doi.org/10.1002/jca.21686

נושאים קשורים:  החלפת פלזמה,  ספיחת נוגדנים,  טרשת נפוצה,  נוירומיאליטיס אופטיקה,  מחקרים
תגובות