חדשות

ללמוד מהקנדים? מאות רופאים בקנדה תבעו לקצץ בשכרם הגבוה

הרופאים הקנדים תבעו לבטל את העלאת השכר ולתעל את הכסף שיועד להם לטובת תנאי העסקתן של האחיות, שירותים רפואיים טובים יותר והבראת מערכת הבריאות של מחוז קוויבק

שכר רופאים במערכת הבריאות בקנדה. אילוסטרציה

על רקע הדיווחים שהופיעו באחרונה בישראל על שכרם של הרופאים, על בונוסים שמוצעים לבכירים בקופות החולים ומגיעים כדי פי 2.5 משכרם הרגיל, כדאי גם לשים לב למה שאירע בקנדה, יש אומרים שזה יכול להיות רק שם: מאות רופאים במחוז קוויבק בקנדה, המונה יותר משמונה מיליון תושבים, חתמו בחודש מרץ אשתקד על עצומה, שאין לה כנראה אח ורע במקומות אחרים בעולם, ובה מחו על העלאת שכרם. לטענתם, הם כבר "עושים יותר מדי כסף" מעבודתם.

"וושינגטון פוסט" פרסם על כך דיווח לאחר שיותר מ-700 רופאים מתמחים וסטודנטים לרפואה ממחוז דובר הצרפתי בקנדה חתמו על מחאה מקוונת ותבעו שהעלאות שכרם יבוטלו. קבוצת הרופאים שיזמה את המהלך הזה בשם Medecins Quebecois Pour le Regime Public (או MQRP) טוענת שהיא מייצגת את הרופאים בקוויבק ופעילים למען בריאות הציבור.

"אנחנו, רופאי קוויבק, המאמינים במערכת ציבורית חזקה, מתנגדים להעלאות השכר האחרונות שעליהן נערך מו"מ על ידי האיגודים הרפואיים שלנו", נאמר במחאה שנוסחה בצרפתית.

קבוצת הרופאים טוענת כי "אין זה מהלך במצפון טוב" להסכים להעלאות שכר כאשר תנאי העבודה נשארו קשים עבור אחרים בתחום, בכלל זה אחיות ופקידים במערכת הבריאות, ובעוד המטופלים "חיים עם חסר בגישה לשירותים בגלל קיצוצים דרסטיים שנעשו בהם בשנים האחרונות".

מאבק האחיות בקנדה ובישראל: מצא את ההבדלים

בדומה למאבק האחיות בישראל לשיפור תנאי העסקתן, איגוד האחיות בקוויבק מוחה בחודשים האחרונים נגד הממשלה על מחסור באחיות ותובע לקבוע בחוק כמה מטופלים יימצאו בהשגחה ובטיפול של כל אחות. האיגוד טוען שחברותיו נדרשות למלא אחרי עוד ועוד מטלות שמספרן רק עולה וכל זאת בעומסים כבדים. האחיות במחוז כבר ערכו בחודשים האחרונים כמה שביתות ופתחו בעיצומים כדי לדחוף את מקבלי ההחלטות להיטיב בתנאי עבודתן.

בינואר אשתקד פרסמה אחות בשם אמילי ריקרד פוסט בפייסבוק שעד מהרה נעשה ויראלי ובו גם תמונתה עם עיניים דומעות לאחר משמרת לילה מתישה שעברה. היא סיפרה שהיתה האחות היחידה במוסד רפואי והיה עליה להשגיח על יותר מ-70 מטופלים. היא טענה כי סבלה מסטרס והיו לה כאבי עוויתות עקב עבודתה ולא יכלה לישון. "אלו הן פניה של אחות", כתבה ריקרד בפוסט הביקורתי שהעלתה והופנה כלפי שר הבריאות של מחוז קוויבק, גטאן בארט, לאחר שזה תיאר את מצבה של מערכת הבריאות במחוז כהצלחה מסחררת.

"אינני יודעת מהיכן קיבלת את המידע שלך, אבל אין זו המציאות בעבודת האחיות", כתבה ריקרד. בהמשך הוסיפה: "אני שבורה מהמקצוע שלי. אני מתביישת מעוניה של מערכת הבריאות והשירות שעלי לספק לאנשים חולים, ככל יכולתי. מערכת הבריאות שלי חולה ולמעשה גוססת". יותר מ-55 אלף קנדים שיתפו עמיתים בפוסט שלה בתוך חודשיים מאז עלה לרשת.

"תמיד יש כסף לרופאים אבל מה על האחרים במקצוע הרפואה והבריאות, אלה שמטפלים ומשגיחים על חולים?", הגיבה נשיאת איגוד האחיות בקוויבק, ננסי בדארד, על פי דיווח שהופיע באתר החדשות Global News.

שינוי כיוון בהזרמת המשאבים למערכת הבריאות

כמה ימים לאחר פרסום זה דיווחה רשת CBC כי הפדרציה למומחים בתחומי הרפואה בקוויבק הגיעה ל"דיל" עם הממשלה להעלאת השכר השנתי של עשרת אלפים מומחים ברפואה במחוז קוויבק בשיעור של 1.4% - כלומר לסך כולל של 5.4 מיליארד דולר קנדי (מ-4.7 מיליארד) וההסכם הוא עד שנת 2023. במילים אחרות: השכר הממוצע של מומחה כבר עתה גבוה – 403,537 דולר קנדי בשנה לעומת 367,154 דולר במחוז אונטריו הסמוך, שבירתו היא טורונטו.

כאמור, הרופאים הקנדים תבעו לבטל את העלאת השכר במטרה לתעל את הכסף שיועד להם להבראת מערכת הבריאות של מחוז קוויבק. "הדבר היחיד שנראה חסין מפני זעזועים במערכת הבריאות שלנו הוא המשכורות שלנו", נאמר במחאת הרופאים. "בניגוד להכרזותיו של ראש הממשלה, אנחנו מאמינים שיש דרך לשנות כיוון בהזרמת המשאבים למערכת הבריאות בקוויבק כדי לקדם ולשפר את בריאותה של האוכלוסיה ולתת מענה לצרכים של המטופלים מבלי לדחוף את העובדים עד לקצה גבול היכולת שלהם".

עדיין לא ברור מה יעלה בעקבות המחאה, הודה שר הבריאות המקומי. "אם הם סבורים שמשלמים להם יותר מדי, הם יכולים להניח את הכסף על השולחן", הוא התבטא בסוף פברואר על פי דיווח אחר של CBC. "אני מבטיח לכם שאני יכול למצוא לכסף הזה שימוש טוב. נושא תנאי העבודה של הסגל הרפואי, כמו האחיות, הוא משהו שמצוי בתשומת הלב שלנו. אין זה אומר שיש בידינו כסף ללא גבול אבל יש בידינו יכולת לפתור את הבעיה אחת ולתמיד". סגנון הדיבור של השר העלה עוד יותר את חמתם של הרופאים. לא ברור מה נעשה מאז בנושא הזה.

נושאים קשורים:  קנדה,  שכר רופאים,  מאבק האחיות,  חדשות,  קוויבק
תגובות
אנונימי/ת
23.08.2019, 11:22

יוזמה מבורכת

23.08.2019, 11:58

כשהכל כאן יהיה כמו בקנדה אפשר יהיה לשקול לפעול כמו הרופאים שם.
כדאי גם לשים לב שהממשלה בקנדה יודעת לפצות יפה מאד את רופאיה על שירותם ולא לערוך מדי שבועיים סקר על רמת השתכרותם ולהפיצו מתוך מגמה ארסית ומשסה.

אנונימי/ת
23.08.2019, 14:09

נכון מאוד.
כותרת מטופשת ולא רלוונטית לכתבה.
אגב, בארץ חלק מהאחיות מרוויחות יותר מרופאים בכירים במשרה מלאה.

אנונימי/ת
23.08.2019, 12:21

שהאחיות יפסיקו לילל ולהיות תקועות במחשב כל הזמן וכמובן להעיף את הבהמה הבלה שכביכול מייצגת אותן אז נדבר
ובל נשכח את יחסן אלינו ואת אי השתתפותן הקבועה במחאותינו

אנונימי/ת
23.08.2019, 14:11

כתבה מצחיקה והשוואה מצחיקה עוד יותר

אנונימי/ת
23.08.2019, 14:48

איזה יופי כאשר משווים משהו בלי להגיד מהו באמת... השכר של רופא מומחה בקנדה, בעבודה בבית חולים ציבורי בלבד, בלי קופת חולים, בלי עבודה פרטית, בלי שום דבר מהצד - פשוט משרה רגילה בבית חולים- הוא 400,000 דולר בשנה בממוצע. בתירגום לשקלים - 90,000 שקל לחודש. וזה ממוצע. כי הרופאיח במקצועות הכירורגים מרווחים סביבות 120,000 לחודש. וזה כל הרופאים, מהרגע שסיימו התמחות בגיל 30. רופא בכיר בישראל מסיים התמחות ומקבל סביבות 20,000 כולל תורנויות של 24 שעות. וכשיגיע לגיל 50 עם התרוצצות בין בית חולים, למרפאה בקופה, למרפאה הפרטת שלו ןהעבודה ממוצעת של פי 2 מהרופא הקנדי יגיע אולי לחצי מהכסף שמרוויח הקנדי. אז באמת תודה על ההשואה הרלוונטית.

אנונימי/ת
23.08.2019, 21:27

ואולי בכול אופן יש בזה משהו? רופאים 10 שנים אחרי סיום התמחות מרוויחים טוב, אפילו מצוין. קשה לגייס אותם ללמד סטודנטים, גם בתשלום, כי הפגיע בהשתכרות גבוה מדי בעבורם. גם מתמחה לפעמים הוא בעיה. יש המון אפשרויות השתכרות נוספות שלא לדבר על רפואה פרטית [למשל בבתי החולים בירושלים]. גם בקהילה ניתן להרוויח עוד ועוד [תוספת נפשות, מרפאה עצמאית, ססיות, עבודה במוקדי ערב, עבודה בביטוח לאומי ....].
לעומת זאת הצוות מסביבנו מרוויח רע. האם סביר שארוויח פי 8 מהפקידה שיושבת בחדר הקידמי? פי 2-3-4 אולי אבל פי 8? והיא עובדת כבר 15 שנים בתפקיד ויש לה תואר 1.
אני רופא ותיק ובכיר בקהילה ומגיב באנונימיות כי אני חושש מתגובות אוטומטיות של חברי למקצוע. חשתי זאת כבר בעבר כשתמכתי בטיוב הרפואה שלא לפי הקו הדוגמטי של הר"י ושל חברים קולנים באיגוד שלי.

אנונימי/ת
24.08.2019, 11:14

כרופאה בכירה מעל 10 שנים עם התמחות על שלא עובדת באופן פרטי ועם צורך לפרנס את משפחתי -לא ממש ברור לי על מה אתה מדבר!!!
קטונתי

אנונימי/ת
23.08.2019, 22:04

אם כבר להידמות לקנדה, אולי כדאי שנתחיל להידמות להם במספר הילדים למשפחה.
יאפשר חופשות לידה ארוכות יותר, ויפחית את הפקקים , מצוקת הדיור וזיהום אוויר.

אנונימי/ת
24.08.2019, 08:37

נכון. מתי כבר נגיע לשיח הגיוני ולא רגשני במה שקשור לצמצום ילודה.

אנונימי/ת
24.08.2019, 15:00

מתי נגיע לשיח כזה? אולי כאשר יהדות התורה וש"ס לא תהיינה בקואליציה.

אנונימי/ת
24.08.2019, 11:11

מה לעשות שבארצינו-אחיות בבית החולים מרויחות לרב יותר מרופאים!!!!

בודאי ששכר שעתי שלא לדבר על שכר תלוי ותק....
מאיזה שכר בדיוק-רוצים לקצץ ??
מספיק עם הצגת הנתונים המוטעת-יש מעט מאד רופאים שמרויחים במסגרת הציבורית משכורות גבוהות.