בריחת שתן

השפעה של אנטיביוטיקה על דליפת שתן בנשים עם פעילות יתר של הדטרוזור

חוקרים סבורים כי מתן של אנטיביוטיקה לנשים עם פעילות יתר של הדטרוזור מפחיתה את כמות דליפות השתן

ידוע כי דלקת חיידקית בשלפוחית ​​השתן שאינה מגיבה לטיפול הינה שכיחה בקרב נשים עם פעילות יתר של הדטרוזור. על כן, מטרת החוקרים הייתה להשוות את היעילות של טיפול בן 6 שבועות עם אנטיביוטיקה בסבבים בנוסף לטיפול אנטי-כולינרגי, בהשוואה לאינבו, בכל הנוגע לשליטה בתסמיני דליפת שתן המלווה בדחיפות.

החוקרים ביצעו ניסוי אקראי כפול סמיות מבוקר אינבו, בשלב IIb, בו חילקו נשים עם פעילות יתר של הדטרוזור שהיא עמידה לטיפול על סמך בדיקה אורודנמית, לשתי קבוצות באופן אקראי ביחס של 1:2 – קבוצה אחת שקיבלה אנטיביוטיקה וקבוצה שניה שקיבלה אינבו, יחד עם טיפול עם דריפנצין, במשך 6 חודשים. בנוסף, כל אישה שסבלה מתסמיני דלקת בשלפוחית שהגבילו את תפקודה קיבלה אנטיביוטיקה מתאימה לכך ("עקיפה קלינית"). הם הגדירו את התוצא העיקרי כמידת השינוי בדליפת השתן המלווה דחיפות לאחר 6 שבועות ו-6 חודשים, על סמך מבחן פד של 24 שעות. התוצרים המשניים היו שינויים במגמת הדליפות וההתרוקנות במהלך היום, כפי שתועדו ביומן ההשתנה במשך 3 ימים, בנוסף למדדי איכות חיים. החוקרים אספו נתונים מיקרוביולוגיים בכל ביקור.

החוקרים ביצעו בדיקת סקר ל-278 נשים, כאשר רק 36 מהן נכנסו לניסוי ורק 33 השלימו אותו (91.7%). החוקרים מצאו כי מידת הדליפה בבדיקת הפד פחתה ב-6 חודשים ב-75 גרם, בחולות שקיבלו אנטיביוטיקה, בהשוואה ל-35 גרם בנשים שקיבלו אינבו. כמו כן, ריפוי מלא של דליפת השתן תועד לאחר 6 חודשים ב-10 מתוך 21 (48%) נשים שקיבלו אנטיביוטיקה, לעומת 2 מתוך 12 (17%) נשים שקיבלו אינבו. החוקרים דיווחו כי העקיפה הקלינית, המחייבת טיפול בדלקת בשלפוחית ​​השתן, התרחשה ב-41.6% מהנבדקות שקיבלו אינבו, בהשוואה ל-16.7% מהנשים שקיבלו אנטיביוטיקה, במהלך 6 חודשים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי למרות גודל המדגם הקטן, המחקר הראה ירידה משמעותית בדליפת השתן על סמך מבחן פד ומספר הדליפות ביום, במשך 24 שעות, בקבוצת הטיפול הפעילה, במשך 6 חודשים. הם סבורים כי כמעט מחצית מהנבדקות שקיבלו אינבו סבלו מתסמינים של זיהום בדרכי השתן, ודרשו טיפול קליני.

מקור:

Chen, Z. et al. Neurourology and Urodynamics 2020; https://doi.org/10.1002/nau.24525

נושאים קשורים:  בריחת שתן,  פעילות יתר של שלפוחית השתן,  אנטיביוטיקה,  מחקרים
תגובות