חדשות

הסוף לביצוע ביופסיה חודרנית מכאיבה לגילוי סרטן השד?

חוקרים מהמרכז הרפואי הדסה ומהאוניברסיטה העברית פיתחו בדיקת דם לאיתור ומעקב לסרטן השד | הפרוצדורה תוכל לחסוך למטופל את עוגמת הנפש הכרוכה בפרוצדורה פולשנית ומשאבים למערכת הבריאות

משמאל, ד"ר אלברט גרינשפון, מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה. "בכוונתנו לשפר עוד יותר את שיטת הביופסיה הנוזלית ולאפשר הרחבה של הבדיקה לאינדיקציות נוספות". צילום: דוברות בית החולים

אישוש האבחנה לסרטן השד מתבצע ברוב המקרים על ידי בדיקת ביופסיה, במסגרתה נלקחת דגימת תאים מהשד לצורך אבחון האם הממצא החשוד הוא שפיר או סרטני. הבדיקה נלקחת בעזרת מחט חודרנית, בהרדמה מקומית ולרוב תחת אולטרסאונד ומלווה בתחושה לא נעימה ולפעמים בדימום מקומי וכאב שחולף עם הזמן.

במחקר חדש שבוצע על ידי חוקרים ממכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה והאוניברסיטה העברית, ד"ר אלברט גרינשפון, ד"ר אביעד זיק וד"ר ג'וש מוס הצליחו ליישם שיטה שאותה הם מכנים "ביופסיה נוזלית" - בדיקת דם רגילה הנלקחת מהזרוע של המטופל אצלו נמצא ממצא מחשיד ומאפשרת להפיק מידע רב על הממצא החשוד מבלי לדקור את האזור באופן ישיר. שיטה זו, כך הם מקווים, תמנע בעתיד בדיקות ביופסיה חודרניות. השיטה פותחה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית על ידי פרופ' יובל דור וד"ר יהודית שמר.

ד"ר אלברט גרינשפון, ממכון שרת לאונקולוגיה ב"הדסה" וממובילי המחקר: "מדובר במחקר שאנו עובדים עליו כבר מספר שנים. בטיפולים אונקולוגיים הצוות הרפואי מבצע מעקב אחרי הגידול על מנת לראות אם הוא מגיב לטיפולים ואיך הוא מגיב אליהם, זהו תהליך מאוד קריטי להחלמת המטופל. במחקר שביצענו גילינו כי דרך בדיקת דם פשוטה אנחנו יכולים לעקוב אחרי התגובה של הגידולים לטיפולים אונקולוגיים ועל הישנות המחלה.

"מאחר שהיום אנחנו יודעים לומר שגידול ממאיר שולח חלקים שלו (DNA) לתוך זרם הדם, ראינו כי בשל כך ניתן להפיק מידע רב על הגידול בלי לדקור אותו באופן ישיר".

"על ידי בדיקה של אותו DNA אפשר לבדוק מהו המקור של הגידול וגם ללמוד עליו במידה והוא סרטני – האם הוא אגרסיבי, האם יש לו מאפיינים מיוחדים שאנחנו צריכים להתייחס אליהם במתן הטיפול לחולה ועוד. גידולים שפירים שולחים פחות DNA לזרם הדם ולכן בדיקת הדם יכולה להוות סינון מהותי. שלושת רבעי מהמקרים בהם אנשים נשלחים לבדיקות על מנת לאשש גידול סרטני מתגלות שליליות ולכן החשיבות הרבה לביצוע ביופסיה נוזלית והסינון המקדים. הפרוצדורה תוכל לחסוך למטופל את עוגמת הנפש הכרוכה בפרוצדורה פולשנית ומשאבים למערכת הבריאות".

במהלך המחקר כיוונו החוקרים ספציפית עבור סרטן השד. השכיחות של סרטן השד באוכלוסיה מאוד גבוהה ויש חשיבות עליונה בגילוי מוקדם וניטור שלו.

בעזרת הבדיקה יהיה ניתן לבצע בעתיד בדיקות סקר באוכלוסיה ולאתר אנשים חולים בשלבים מאוד מוקדמים, לשפר את סיכוי ההחלמה שלהם ובכך לחסוך משאבים יקרים בפרוצדורה יותר פשוטה שתאפשר את הנגישות לחתך רחב באוכלוסיה. הבדיקה אף תאפשר מעקב שבועי אחרי חולים מטופלים, ובכך לדייק יותר את הטיפול.

לצורך הרחבת המחקר קיבל ד"ר גרינשפון מענק של 200,000 דולר עבור מחקרו בנושא סרטן השד מהקרן הישראלית לחקר הסרטן (ICRF) ומהאגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) ובמימון האגודה למלחמה בסרטן בישראל. המחקר מתבצע בהנחיית פרופ' ביאטריס עוזיאלי, מנהלת היחידה לשירותים אמבולטוריים במכון שרת לאונקולוגיה ובשיתוף המרכז לאבחון מחלות שד בבית החולים הדסה עין כרם, בראשותה של ד"ר תמר סלע, מנהלת המרכז.

ד"ר גרינשפון סיכם: "אחת מכל שמונה נשים יאובחנו עם סרטן השד במהלך חייהן. בארה"ב לבדה, עוברות בשנה כמיליון נשים ביופסיית שד ולכ-20% מהן בלבד מגיעה אבחנה חיובית. השיטה הסטנדרטית לביצוע ביופסיה היא פולשנית וכוללת הכנסת מחט לתוך השד ומלווה באי נוחות. במחקר בכוונתנו לשפר עוד יותר את שיטת הביופסיה הנוזלית ולאפשר הרחבה של הבדיקה לאינדיקציות נוספות. אם נצליח, נוכל לחסוך ביופסיית מחט ב-80% מהמקרים ולשנות לחלוטין את המעקב והדיוק בטיפול עבור מטופלים אונקולוגים".

נושאים קשורים:  ד"ר אלברט גרינשפון,  מחקר ישראלי,  ביופסיה,  חדשות,  גילוי מוקדם של סרטן,  סרטן שד,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
12.04.2021, 22:52

האם הבדיקה הזאת תוכל לבוא במקום בדיקות הממוגרפיה הכואבות שנשים נאלצות לעבור כל שנה או שנתיים ?

אנונימי/ת
13.04.2021, 08:16

לפי מה שכתוב הבדיקה נועדה להחליף ביופסיה ולא ממוגרפיה. ביופסיה עושים בעקבות ממצא מחשיד בממוגרפיה
כך שעדיין 0 0 -> - - (לפי שלא הבין זה היה ניסיון גרפי להראות את מעיכת השדיים בזמן הבדיקה)

אנונימי/ת
14.04.2021, 17:29

למה לכתוב בכותרת שהבדיקה תחליף את הביופסיה המכאיבה?
כמובן שזה פשוט לא נכון
אולי ( והמילה אולי היא הנכונה ביותר...) היא תחליף בעתיד את הממוגרפיה כבדיקה לגילוי מוקדם
עד אז הדרך עוד ארוכה מאד

אנונימי/ת
25.04.2021, 22:37

היכן אפשר לבצע את הבדיקה??

אנונימי/ת
15.01.2023, 17:37

הבדיקה פותחה ע''י פרופסור יובל דור ופרופסור רות שמר (לא ד''ר יהודית שמר כפי שנכתב)