COVID-19 עולמי

הרופאה הדרום אפריקאית שגילתה את האומיקרון: "הפאניקה מוגזמת"

מטופליה של יו"ר איגוד הרפואה בדרום אפריקה, ד"ר אנג'ליק קוטזי, אובחנו עם אומיקרון אך פיתחו תסמינים קלים בלבד והחלימו | ה-WHO לעומת זאת מזהיר מפני "סיכון עולמי גבוה מאוד בכל הקשור לזן החדש"

יו"ר איגוד הרפואה בדרום אפריקה, ד"ר אנג'ליק קוטזי. צילום: youtube

יו"ר איגוד הרפואה בדרום אפריקה, ד"ר אנג'ליק קוטזי (Angelique Coetzee), אמרה אתמול (א') בראיון ל-BBC: "כרגע הפאניקה מזן האומיקרון של נגיף הקורונה היא מוגזמת". ד"ר קוטזי היתה בין ראשוני הרופאים שאבחנו בארצה את הזן החדש הממשיך להתפשט.

בעוד שבישראל, נכון לאמש, ידוע למשרד הבריאות על שני מאומתי אומיקרון ועוד כ-13 חשודים שהיו במגע כזה או אחר עם נשאי הנגיף, התקשורת בעולם דיווחה על כך שהוא התגלה גם בגרמניה, בהולנד, באוסטריה, בבריטניה, בהונג-קונג ובאוסטרליה וארגון הבריאות העולמי הגדירו כ"מעורר דאגה".

הרופאה הדרום אפריקאית סיפרה כי מטופליה שאובחנו עם אומיקרון פיתחו תסמינים קלים בלבד וכי כמה מהתסמינים שפיתחו אינם אופייניים לקוביד-19. היא הבהירה כי מסוכנותו עדיין איננה ברורה. לדבריה, טיפלה בכמה עשרות חולים שהיה חשד שנדבקו בזן החדש, אבל כולם החלימו ללא צורך באשפוז וגם אם לא קיבלו חיסון.

בעשרת הימים האחרונים, מסרה, הגיעו אליה כ-30 מטופלים שאובחנו כחיוביים לקורונה, אך סבלו מתסמינים לא מוכרים. "מה שהביא אותם למרפאה היתה תשישות קיצונית". מרפאתה הפרטית נמצאת בבירת דרום אפריקה, פרטוריה, שעל פי דיווחים מאזור אורבני זה הגיח האומיקרון. עוד מסרה הרופאה כי רוב המטופלים היו גברים מתחת לגיל 40, כמחציתם לא-מחוסנים. מלבד תשישות, דיווחו המטופלים על כאבי שרירים קלים, כאבי גרון ושיעול יבש. בודדים סבלו מחום גבוה.

ב-18 בנובמבר דיווחה ד"ר קוטזי לגורמים במערכת הבריאות של דרום אפריקה על החולים החדשים ואמרה שהם סובלים מתסמינים שאינם זהים לתסמינים של וריאנט הדלתא. באותו הזמן המדענים שבחנו את הזן החדש עדיין כינו אותו  B.1.1.529.

עם זאת העריכה קוטזי כי ייתכן שהזן החדש יהיה מסוכן יותר לאנשים בקבוצות הסיכון. "לא מן הנמנע שבהמשך יתגלה הוריאנט החדש כזן הגורם לתחלואה קשה אך  כעת אין זה המצב. מה שאנחנו רואים מבחינה קלינית בדרום אפריקה שמדובר בחולים במצב קל מאוד. גם המטופלים שראינו ולא היו מחוסנים פיתחו תסמינים קלים בלבד".

עוד אמרה בהתייחסה לבריטניה: "הפאניקה מוגזמת בהחלט בשלב הזה. בעוד שבועיים, ייתכן שנאמר אחרת".

ה-WHO: "סיכון עולמי גבוה מאוד בכל הקשור לזן החדש"

עם זאת, ארגון הבריאות העולמי WHO הודיע היום (ב'), בהמשך להערכה שמומחיו נתנו ביום חמישי האחרון כאשר הגדירו את זן האומיקרון כמדאיג, כי "קיים סיכון עולמי גבוה מאוד בכל הקשור לזן החדש".

להערכת ה-WHO "צפויים מקרי הידבקות בוריאנט זה גם בקרב מחוסנים, אך בכמות קטנה יותר וניתן לחזות אותה". עם זאת, נחוצים מחקרים ובדיקות נוספות כדי להבין יותר את פוטנציאל ההדבקה, ההתפשטות ואולי גם יכולת הזן הזה לעקוף את החיסון". ה-WHO הודיע שהוא מצפה לקבל את כל המידע הזה בשבועות הקרובים.

באתר הארגון פורסם בסוף השבוע מסמך המסכם את כל הנתונים העדכניים הנוגעים לזן החדש. בהודעה הבוקר הודגש גם שעדיין לא ברור האם אומיקרון מידבק ומתפשט מהר יותר מדלתא.

בדיווחים על הימצאות הזן החדש במדינות אירופה הודגש כי אותרו רק נשאים בודדים. הולנד דיווחה אתמול על 13 מקרים, כולם הגיעו בשתי טיסות מדרום אפריקה. היו עוד מאומתי קורונה בין הנוסעים אבל לא נשאי אומיקרון. גרמניה הודיעה שבשטחה התגלו שלושה נדבקים בוריאנט החדש, בהם אחד שהגיע בטיסה מדרום אפריקה. הוא נחת בפרנקפורט והאחרים במינכן. אוסטרליה דיווחה שבמדינת המחוז המאוכלסת ביותר, ניו סאות' וויילס. אותרו שני מאומתים שהגיעו לסידני. הם מחוסנים ולא פיתחו תסמינים אך הופנו לבידוד.

על איסור כניסת נוסעים מדרום אפריקה הודיעו גם ארה"ב, ברזיל, כל מדינות האיחוד האירופאי ושוויץ. ישראל נקטה בצעדים החמורים ביותר כאשר הודיעה שלמשך שבועיים נאסר על כניסת אזרחים זרים לתחומה וכך גם מרוקו.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  וריאנט,  קורונה,  ד"ר אנג'ליק קוטזי,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
29.11.2021, 18:39

התחלת מגיפת הקורונה התחילה גם בצורה קלה יותר וההמשך ידוע.הרגעה חשובה בכל זאת אבל המצב עדיין לא ברור.

אנונימי/ת
29.11.2021, 18:45

למה סתם להנמיך להבות אם אנחנו כל כך אוהבים פאניקה

אנונימי/ת
29.11.2021, 19:34

מתייחסים ברצינות יתרה וטוב שככה.
מספיק היה לנו שנתיים של סיוט, אין צורך לחזור על זה.

29.11.2021, 19:39

פאניקה גורמת נזק ממשי ; ושום חברה מסחרית לא תפתח חיסון מפני פאניקה. האחריות לכך היא עלינו כציבור הרופאים.

אנונימי/ת
29.11.2021, 20:14

עובדים עלינו ישר בעיניים.